Voor jezelf beginnen met een webshop? Tips!

Voor jezelf beginnen

Wil je voor jezelf beginnen en een eigen webshop starten? Je kijkt waarschijnlijk al jaren naar de leukste webshops. En je hebt ideeën genoeg om je eigen shop samen te stellen. Of misschien zoek je vooral naar een manier om te gaan ondernemen om je tijd flexibel in te kunnen delen en toch genoeg geld te verdienen. Schrijf alles op wat jij belangrijk vindt voor jouw toekomstige bedrijf en bouw met die missie, visie en waarden een eigen merk. Graag deel ik een paar tips om je een succesvolle start te geven.

Droom groot, maar begin klein

Als ondernemer is het belangrijk om groot te dromen. Anders wordt het nooit wat. Dat betekent niet dat je gelijk heel veel risico hoeft te nemen als je net start met je bedrijf. Voor jezelf beginnen kan gewoon vanuit huis. Dat bespaart kosten. Kies ook niet gelijk voor een te breed assortiment, want voorraad inkopen is duur. Als je begint met een paar merken of je eigen merk en een mooie doelgroep weet te bereiken, kan je later altijd uitbreiden.

Wees specifiek over je doelgroep

Er zijn al duizenden webshops. En iedereen vecht online om aandacht. Om echt nog op te kunnen vallen, moet je specifiek zijn over je doelgroep. Wie is jouw ideale klant en hoe ga je die bereiken? Wil je bijvoorbeeld schoenen verkopen online? Daar zitten al grote partijen op met een enorm advertentie budget. Kies je echter voor grote of kleine maten, laarzen met een brede schacht, Italiaanse schoenen of feestschoenen? Dan maak je het al specifieker. Daardoor heb je meer kans om jouw doelgroep te bereiken.

Voor jezelf beginnen? Kies voor duurzaam!

Duurzame merken groeien op dit moment het snelst. Veel merken, vooral in de modebranche moeten op dit moment de omslag naar een duurzame en eerlijke productie nog maken. En er is juist al genoeg vraag in de markt om er een goede boterham mee te verdienen. Kies dus voor duurzaam als je voor jezelf gaat beginnen.

Besteed aandacht aan verpakkingen

Als startende ondernemer kan je veel voorsprong krijgen door uitstekende service te leveren. Snelle levering en direct klantcontact zijn daarbij onmisbaar. Ook de manier van verpakken is een mooie gelegenheid om jouw betrokkenheid te laten zien. Kies voor duurzame verpakkingen en maak er wat moois van. Zorg ervoor dat ook in de verpakkingen de merkbeleving doorschijnt.

Duurzame verpakkingen

Als je een doos dichtplakt met tape, gebruik dan duurzame tape. Je kan een van deze soorten kiezen:

  • PP (polypropyleen). PP is milieuvriendelijk doordat de lijm op waterbasis gemaakt is. PP tape is vooral geschikt voor lichtere pakketten van 20 tot 30 kilo. 
  • Papier. Papieren tape is gemaakt van gerecyclede en natuurlijke grondstoffen en daardoor ook erg milieuvriendelijk. Hierdoor kan het samen met een kartonnen doos gerecycled worden. 

Wist je dat je tape ook kan laten bedrukken? Dat kan bij Rotimshop verpakkingen. Maak van het pakketje voor de klant een cadeautje, waarin je de naam van jouw webshop telkens terug laat komen. 


LEES OOK: Je webshop promoten
EN Webshops voor damesmode en schoenen


Marketing en merkbeleving

Online zichtbaarheid is belangrijk voor elke webshop. Maar vergeet niet dat mond-tot-mond reclame ook nog steeds zijn werk doet. Zorg dat jouw webshop eruit springt en dat je mensen een fijn gevoel bezorgt. Start een online community en verbind een gevoel aan jouw merk. Wil je inspiratie opdoen? Kijk dan rond bij andere webshops. Niet om anderen na te doen. Maar juist om je eigen identiteit voor jouw webshop te vinden.

Wil je meer weten over ondernemen? Ik startte ruim 20 jaar geleden al het online magazine voor vrouwelijke ondernemers Haar eigen Zaak! Je leest er nog veel meer tips over het starten van een webshop, horecazaak of freelance bedrijf. Doe er je voordeel mee! En heb je vragen? Laat dan hieronder een reactie achter. Ik help je graag!

Foto door Polina Zimmerman via Pexels.com.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.