Stijging bpm maakt auto duurder
Een nieuwe auto kopen, was jij dat al van plan? Dan kun je dat het beste voor zaterdag 1 september 2018 doen. De aanschafbelasting op auto’s gaat namelijk flink omhoog. Veel dealers hebben wel nog voorraad, die zij voor 1 september op kenteken zetten, dus je kunt je slag nog slaan! Automerken proberen je al te verleiden en als dat lukt, bespaar je zeker geld. En niet alleen voor de aanschaf zelf, maar ook ga je dat merken in de premie voor je autoverzekering. Wat verandert er nu eigenlijk? En welke gevolgen heeft dat voor de premie van je autoverzekering? Independer zocht het voor ons uit.
Nieuwe auto meer uitstoot? Meer bpm!
Bpm staat voor Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen. Koop je een nieuwe auto of motor? Of importeer je er een uit het buitenland? Dan betaal je eenmalig bpm. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De CO2-uitstoot van de auto bepaalt voor een belangrijk deel de hoogte van de bpm. Dit berekent de Belastingdienst. Voor een schone, milieuvriendelijke auto betaal je dus veel minder bpm dan voor een vervuilende diesel. Heb je een volledig elektrische auto? Dan betaal je tot en met 2020 zelfs helemaal geen bpm.
Nieuwe testmethode zorgt voor hogere bpm
Sinds vorig jaar wordt de uitstoot van auto’s op een nieuwe manier berekend. Jarenlang werd hiervoor de zogenaamde NEDC-norm gebruikt, waar gemakkelijk mee gesjoemeld kon worden. Daardoor waren de uitkomsten van deze testmethode niet betrouwbaar genoeg. Testuitslagen vielen onterecht vaak te laag uit ten opzichte van de daadwerkelijke CO2-uitstoot.
Na alle emissieschandalen (dieselgate, sjoemelsoftware), is de NEDC-test daarom nu vervangen door de strengere WLTP-test. Deze nieuwe methode geeft een veel nauwkeuriger beeld van het daadwerkelijke brandstofverbruik en de uitstoot van een auto. Het gevolg daarvan is nu wel dat de uitstoot van vrijwel alle auto’s hoger uitvallen dan voorheen. En een hogere bpm leidt tot een duurdere auto en een hogere premie voor je autoverzekering. Hoe dat komt lees je hieronder.
Hogere premie voor autoverzekering
Een hogere bpm is van invloed op de premie van je autoverzekering of bestelautoverzekering. Hoe hoger de bpm, hoe hoger de aanschafwaarde van je auto en daarmee stijgt de premie van je autoverzekering.
- Verzekeraars gebruiken meestal de cataloguswaarde (waarin de bpm is meegerekend) bij het bepalen van de premie. Als de bpm hoger wordt, stijgt de prijs van je auto met hetzelfde bedrag mee en betaal je dus meestal meer premie voor de autoverzekering van je nieuwe auto (vanaf aankoopdatum 1 september).
- Voorheen kon je als ondernemer met een bestelauto de bpm terugvragen. Maar dat kan (anno 2024) niet meer. Kijk hier wanneer je wel bpm terug kan vragen bij de Belastingdienst. Als je dit doet, kun je je auto voor een lager bedrag verzekeren omdat de bpm van de aankoopprijs is losgekoppeld. En dus niet van invloed is op je premie.
- Koop je voor 1 september nog een nieuwe auto en kies je voor een autoverzekering met een nieuwwaarderegeling? Dan krijg je de nieuwwaarde terug als je de auto in de eerste periode total loss rijdt. Is de cataloguswaarde van jouw model auto door de bpm-verhoging gestegen tussen het moment van aankoop en total loss? Dan krijg je dus ook meer uitgekeerd van je verzekeraar.
Dit gebeurt er vanaf 1 september 2018
Vanaf 1 september 2018 is de WLTP-norm verplicht.
- Elke auto die vóór 1 september 2018 op kenteken geregistreerd is, valt buiten de bpm-verhoging.
- Elke auto die op of ná 1 september op kenteken wordt geregistreerd is duurder door de verhoogde bpm. Dus alleen als je een gloednieuwe auto koopt of importeert krijg je met deze, vaak forse, verhoging te maken.